Inilah aku...

My photo
Aku menganggap segala yang terjadi dalam hidup ini adalah suatu pengembaraan. Akan ku tempuhinya sebaik-baik kerana itulah yang menjadi warna-warna perjalanan hidupku. Dan aku tiada berseorangan dalam dunia ini..

KUCHING PART 1

Merujuk entri lepas inilah kisah aku. 

permandagan dr flight. tgk aje sungainya yg berliku2 itu

rehat jap..cas bateri..hehehe
Dr airport ke airport> So melepas la aku ke KUCHING kali ni dr rabu smp ahad.tp ahad tu flight aku dh KL nk balik Kemaman. so kira Kuching aku 4 hari. ada aku siapkn itinerary sblum ni  smntra aku d kuching. Aktiviti aku mmg tight. Yela sbb ni kli pertma aku smp Kuching n aku xnk la ada yg aku trleps melawat tempt2 mnrik d sni. Lgpun aku xpsti smda aku akn smp di sni lg atau tidak kan..so aku penuhkan trip kli ni dg sbaik mgkin. Dr jam 7am smp la mlm. Cuma hri jumt aku half-day aje. Yela mgkin aku kna bg msa jgk utk diri aku n b berehat2 bershaja2 di hotel. Tupun kira bg ruang kami berehat menikmati aura Kuching dgn prmndgannya dr tingkp hotel kekdahnye. Hehehehe… Dibwh ni itinerary aku spjg d Kuching. So aku crita day-by-day k sbb aku mmg ikut itinerary dlm tu. Ianya spya tidak aku trlps, rugi msa, n tmpt aku nk lwt tu sesuai dg msa lwtn n arah prjalanan. Mksud aku sehaluan… ni pun aku edit susun balik dah yg mmg mcm ni la aktiviti yg tlh aku lalui.

02/03- rabu
app. 2pm- 9pm;
> dr eport> abik kete sewa (dh book) > checkin hotel
>waterfront >main bazar >india street
>boat cruise kg. gerisik (mkn mlm)- mee kolok n laksa sarawak
>balik hotel

03/03- khamis
app. 7am- 9pm;
>sarapan >semenggoh wildlife san. (9am feeding)
>jong's crocs farm (11am feeding) >trus balik bandr kuching then singgah;
>restoran RAMAI dkt jln Hj. Taha, Bndr Kuching (mkn t/hri)- nsi ayam penyet
>mezium sarawak >mezium cina >mezium islam >mezium kuching >mezium rama2> dwn tun Razak
Ptg 5: >balik hotel (mndi n solat jmk qasar asr+zhor)
Mlm 7: >pegi kg buntal green paradise restoren (damai- kaki gunung sntubong) mkn mlm- nsi+ ikn msk 
merah+sup sayur
>balik hotel

04/03- jumaat
app. 7am- 9pm;
> sarapan >taman sahabat
> SVC (11am show)
>pantai damai santubong >damai beach resort (prmndgn mt. santubong)
Tghri 12.30: >balik bndr kuching & hotel (serah krta sewa & solat)- hari ni kreta sewa 12 jam shja
Ptg 4: >boat cruise kg. boyan (mkn lwt tghri)- mee udang  n mee tomato
> kg. gerisik (beli kek lapis mira)>tugu Kuching > waterfront >main bazar (shopping souvenir)
Mlm 7: >top spot gerai no.3 (mkn mlm)- nsi goring n udang msk cili

05/03- sabtu
app. 7am- 9pm;
>sarapan >checkout hotel > abik balik krta sewa
>pasar serikin (shoping2) >(trus patah balik bndr kuching) then singgah;
>gua fairy > gua angin
>pasar bau (mkn thgri) > masjid bau (solat jamak qasar zohor+asar) >tasik biru
Ptg 4: >top spot gerai no.10 (mkn ptg mrgkap mlm)- nsi+ udang msk cili+ ikn msk steam
>pasar satok (shoping cndrhati)
> masjid Kuching (mndi, solat jamk qasar mgrib+isyk)
Mlm 8: >eport> serah kreta sewa
>fly balik Malaya

PENGINAPAN  : Tune hotel waterfront.
KERETA SEWA : Tuan kete sewa, Fairuz namanya. Muka mcm cina tp mmg melayu n bgus buat bisness, pandai jga hti pelanggan n mmg ikut msa. Kadg dia lbih awal tggu kita time nk antr kete n abik kereta klu kita lewat skit dia pn xberkira sgt. Tupun dh bertolak ansur dgn aku. Ok sewa kete aku request 36jam + 12 jam. So total 48jam atau 2 hari. Sehari atau 24jam hrga RM70+ RM10 (deliver kete). So dr request aku, 36jam pertama dr rabu 2pm; dia kasi dr rabu jam 2pm sampai jumaat 12tghri. Tp yg trjadi aku abik kete dr rabu jam 3pm n antr jumaat jam 1.30 tghri.  Dari request 1st aku 36ja, spatutnya dr jam 3pm rbu aku kena hntr 3am jumat. jadi klu kira2 itu dh extra 10jam30 minit dia kasi. Xde charge lbih. Cuma kira harga 36jam. okey utk sewa bhgian ke2 plk; 12jam. aku request 7am - 7pm sabtu. Tp fairuz murah hati lagi kasi 7am-9pm sbtu. So xtra lg 2 jam. xde charge jgk xtra tu. Total aku kena byr fairuz RM140 + RM20(sbb 2x deliver kete) =RM 160. Wlupun aku sewa kete 48jam atau 2 hari sje, nmun perhtugan kemurahan hati fairuz, aku blh guna kete spjg 4 hari disna. Cuma jumaat sblh ptg je aku xde kreta. It’s ok sbb aku pn kna rehat2 n brsntai sje xnak wt aktiviti jumaat ptg tu. So mmg dsngjakan ketidak adaan kete ketika itu. Sekian psl kete…..

 Day 1
souvenir yg djual kt waterfront
So kt ats tu sdkit ringkasan itinerary aku spjg kt Kuching. Mmg full aktiviti namun aku puas sbb yela la xde la rsa rugi g tempat org nk melawat2 tp kbnyakn msa duk berehat dihotel gtu. Stakt nk berehat kt rmh pun okey apa. Jam 3ptg mcm tu aku clear lps airport. So kete sewa dh ready tggu aku. Sbb dh siap book n gtau flight aku smp lbih kurag bila2, tuan kete sewa xnk aku trgnggu agknya planning aku d sni. Trus check-in hotel lps abik kreta n byr. Lps siap simpan barag2 aku mndi, solat n berehat skjp. Dalam stgh jam berehat aku siap2 mula nk merayap. Rsa xcited berada di Kuching bertambah2 pabila tgk permandgn dr tingkap hotel. Suasana baru yg biasanya bukan di tempat aku menjadikan aku feel in good mood. Mulanya kami keluar hotel mencari waterfront. Menaiki kereta, pusing2 agak berapa kli daaa jln sma. B guna gps yg baru 2 mgu mcm tu bru beli d kuantan. Alangkah senag ada gps ni. Nmun gps aku penig bila kami gugle “waterfront”. Ditunjuki jlan lurus dr mna ntah ke mna. Agaknya gps tu terkejut kot berada d Kuching. Hahhaa…akhirnya kami agak aje n mmg btul pun itu adalah waterfront. Waterfront tu sbnrnya dpn je hotel kami xpyah naik kreta. Jln kaki dlm 100 langkah mcm tu dh smapai <tepuk dahi>. Sdh tentu la waterfront ni mngadap sungai kan…apsal la kmi ni jakun sgt smp p cri round bndr 2-3 kali. Kuikuikui…..ok dh smp waterfront, dpn waterfrontada main bazaar namanya. Tempt shopping souvenir spt t-shrt, keychain, deko2 ukiran kayu malah gambir Sarawak pun hadoo…. Semacam je aku tgk..fuuhh.
sungai yg tenag jgn dsangka tiada buaya hah!
Kami x beli apapun hanya melawat n window shopping. Yela aku kn bru smp. Percutian ni bkn bertujuan nutk shopping2 lagipun aku ada hari bgus utk shopping iaitu sabtu nti. Kira itulah acara kemunck shoping aku kelak. So xperlula aku bersikap x sbr. Berjalan sekitar smbil melihat pndagn sungai nan tenang….aku teringat akan buaya bujang senang…hahhahaha. Naik seriau aku. Korang paham2 sndri la. Seketika peninjauan aku, kami truskan perjlanan kami yg x sbrpa jauh tu tp berkereta (jakun hehhee) ke india street. Skli lg aku sesat. Ntah apa ntah kami ni. Punya tnya orang n tgk gps skli lg, failed. Tidak dketemui jgk….dpendekkan crita, akhirnya kmi jumpe dgn bertnyakan pd sorag auntie indian n dia ckp tuuuuuuu…..dekat aje. Punyalah kami pusing2 mcm org gila. Rupanya india street ni jalan yg xleh dlalui dgn kreta. Jln ni bkn tar tp pavement tu, so kira utk org berniada aje. Tmbhn jln ni adlah di antra 2 buah  bgunan. N kt sni kdai2 kain byk. So aku skli lg cuci mata x bli apa pun. Ada salesgirl tu offer aku 1 beg trolley tu hrga RM 80…aku xbli pun last2 dia nk kasi RM60. Pun msih x bli. Msa aku nk blat u dia tnya aku nk brp. Aku x jwb pun…dlm hati aku ckp mhal ko jual aku bli RM20 je kt giant…hahhahaa
ada aku heran...hahaha

Puas ronda2. Kami balik waterfront tu. Tgk kg seberang ada gerai2 mkan. Kg boyan n kg. gerisik namanya. Dua buah kg ni adalh perkampungn melyu trdisioanal. Nmun aku tgk rmh kt sni besar2 n cntik2 jgk walupun rmh kayu. Kami menyeberangi dg bot kecil dgn tmbangnya RM0.50 aje. So syok2 la kami berlayar2. Ada aku tgk banner kt jetty tu RM19/pax utk boar cruise la kira tp bot dia mmg trdisioanl habis. Bumbung nipah gtu. Tp kami xnaik pun. Apa nk heran, abah aku pun ada bot apa so xpyh la aku nk jakun2 sgt naik bot bgai konon pelancong…hehhee….kami pegi kg gerisik.
atas laksa sarawak, bwh mee kolok..sedap
Kg ni kena lalu kg boyan dlu bru smpai. Xpela kami pun nk ronda2 so singgh kg gerisik kami mkn mee kolok n laksa sarawak yg glemer itu. So aku dh thu rsanya mcne. Sdap…blh kena dg tekak aku. Itu jela komen aku.

Tp mee kolok tu aku rsa mcm maggi skit tp mkn dg kuah sup n ada pes cili gtu. Siap mkn kami jln2 lg ronda. Kt tepi2 gerai byk kiosk2 jual pelbagai kuih spt kek lapis malah ada jual ikn terubuk dll. Kami x bli apa pun n last kmi balik hotel. Lg pun dh mlm n kami pun agak letih. So mendayung balik hotel, sesampai hotel, mndi2, solat kami trus tido. Lgpun esok aktivti kami dh menunggu utk di isi. So tido awal utk bgun awal…

This entry was posted on and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply