Inilah aku...

My photo
Aku menganggap segala yang terjadi dalam hidup ini adalah suatu pengembaraan. Akan ku tempuhinya sebaik-baik kerana itulah yang menjadi warna-warna perjalanan hidupku. Dan aku tiada berseorangan dalam dunia ini..

Perginya seorang novelis kesayanganku

Kesibukkan d bulan Ramadhan ni berlipat kali ganda dlm rutin harian aku. Yela, abis keje balik rumah terus masak. Aku kena siapkan juadah berbuka untuk b biasanye sblum jam 6.30 ptg. B plk dbulan pose ni msih kena shift. So masa memang tight- waktu siang dg kje, msk dll, mlm plk terawih. N akhirnye blog xhapdate… alasan! hehe

Apapun berbalik pada tjuk entry aku kali ni, novelis yang aku mksudkn adalah Azizi Hj. Abdullah yang lebih dkenali Pak Azizi ataupun Tukya. Oleh krn spt ketinggalan keretapi aku publish tentang pemergian arwah kt sini, memandangkan beliau meninggal dunia di Hospital Besar Pulau Pinang pukul 7.30 pagi bukan hari ni tetapi pada 21 Ogos lepas. Allahyarham meninggal disebabkan sakit jantung setelah lebih enam bulan di rawat di hospital berkenaan.
Selepas 21 hb lepas, aku skali lagi cuba mencari maklumat mana nak dapatkan novel beliau. N mmg aku dh bertahun thun mencari novel bertajuk AYAHANDA terbitan creative enterprise. Pernah aku bertanyakan beliau sendiri tentang novel tersebut. Malah aku jgk prnah menelefon syarikat terbitan creative sendiri kot2 masih ada stok yg tidak terjual. Dukacitanya usaha aku tidak berjaya. Aku stop sekejap pencarian aku tu. N bila skg dapt berita meyedihkan, allahyarham meninggalkn kita, sayang seribu sayang, seperti berputus asa aku ketika ni. Walaubgaimanapun, aku ttp ingin berusaha lagi, berdoa agar msih ada syarikat pnerbitan yang ingin menerbitkan lg novel2 beliau. So aku dh nekad, kalau ada jualan kat mana2, aku akan pergi insyallah.

Berbalik kenapa aku mncari sgt2 novel bertajuk AYAHANDA ni, sudah tntu ada sebabnye. N sebabnye aku nk hadiahkan novel ni kat abah aku sempena hari lahirnye. N keinginan aku ni tertangguh bertahun2 gara2 sukar mendapatkannya. Oleh kerana abah aku memang seorang ulat buku, kuat membaca, kuat menulis, kuat mentelaah buku2 ilmiah– x mcm aku kuat merepek nk2 dlm blog hahaha, so aku nk ajk abah aku cuba baca novel plk. Kasi otak dia ringan skit hahha… tambhn pula abah aku memg minat jgk penulisan2 Azizi Hj Abdullah ni, so aku x bmbg sgt hadiah novel aku tu nnti di reject abah. Lgpun novel tu aku prnah bca pd tahun 1998, so aku dh thu isi cerita dalam tu. Novel berbntuk reality kehidupan masyarakt. Bukanlah cintan cantun. Bg aku sesuai dg abah yang masih punya seorang ayah, dan abah juga merupakan seorg ayah, kisah ini kisah seorang ayah yang berperinsip, pendirian hidupnya tidak dpengaruhi orang lain…………

N sebenarnya banyak lagi novel2 beliau. N kebetulan aku ada sorang sahabat, aku panggilnya "ustak" yg sma gila minat membca novel2 beliau. So dlam blog beliau byk pula diolahringkaskn synopsis novel2 Azizi Hj. Abdullah ini. tp blognye xhapdet.last entri rmdhn n dh msuk ramadhan plk. psstt..psstt pemalas btul.  Antaranya adalah novel BERUK n preview laginya kat sini. selain tu novel Seorang Tua di Kaki Gunung (Tukya), Memoir Seorang Guru dan bnyak lg sebenarnye. n paling terharu, catatan akhir arwah semasa d wad, tetap mnyentuh perasaan aku...........

This entry was posted on and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply