Inilah aku...

My photo
Aku menganggap segala yang terjadi dalam hidup ini adalah suatu pengembaraan. Akan ku tempuhinya sebaik-baik kerana itulah yang menjadi warna-warna perjalanan hidupku. Dan aku tiada berseorangan dalam dunia ini..

SABAH TRIP- Kota Kinabalu- Kundasang- Ranau (PART 1)

mula melangkah. sabah tungguuu....
DAY 1

Trip kali ni berbentuk percutian keluarga. Kami seramai 8 orang termasuk parents aku. N yang paling kecil siapa lagi, kalau bukan Hadif anak buah aku yang berusia 12 bulan. Adik perempuan aku ibunya.. Gelagat Hadif memang membuatkn kami  x bosan sepanjang percutian ke Sabah kali ini. Sebenarnya, Sabah bukanlah kali pertama aku sampai semasa percutian ni. Tapi bagi parents, adik2 n anak buah aku tu, inilah first time bagi mereka. Tidak lah lama kami d sini, cuma 3 hari, n aku sedaya upaya cuba memaksimakan tempat yg akn kami lawati. Almklumla aku ni ibarat tour guide gitu.. itinerary d Kota Kinabalu- Kundasang- Ranau aku dah pun siapkn awal2, segala booking hotel, kereta sewa aku siapkan sbulan seblum tarikh percutian ni. Kalau boleh aku nak la trip ni seindah yang mungkin bagi mereka…ahaksss

Sesampai kami d airport enterebengser Kota Kinabalu tu (koboi giler kata antrabgsa), asalnye kereta exora yang aku book utk kegunaan pengankutan persendirian kami sepanjang di sini. Tapi kesilapn teknikal tokey cakap, so kami d gntikan dengan Nissan urvan. Best gitu… B jd driver n aku duk depan sbelah mcm kelindan, ala2 pembantu driver bas atau lori gitu.. b cakap kalau dia bawak urvan ni sbulan mau perut dia mengembang mcm pkcik2 drebar lori kbiasanye. N aku jwb perut aku mgkin sama jgk la klu gitu. hahhaha…
Oleh kerana sampai Kota Kinabalu dh pun petang, kami check-in hotel dulu. Hotel kami adalah Tune Hotel di 1Borneo yang terletak d area Likas tu. Sebenarnye agak jauh bagi aku hotel ni dgn Bandar KK. Patut la aku tgk rmai yang suka duk hotel Le Meridien yg trletk btul2 di depan Pasar Besar Kota Kinabalu yang lebih trkenal dengan nama Pasar Philippine. So boleh angkut segala barang shoping trus msuk bilik hotel. Apapun sebenarnye 1Borneo tu kalau ada kereta boleh aje. Perjalanan bekenderaan lebih kurang 20minit ke pusat bandar gitu. So dari airport ke hotel, kami siap diri, rehat, solat dll. Agenda pertama kami hari ni adalah makan kat restoren seafood. Dalam duk buat keputusan nak makn kat mana, sekitar jam 5++ petang, b ajak g ke Tuaran. Ni semua cadangan budak yang jaga parking kereta kat depan hotel. Katanya Tuaran ada restoren seafood. So b google GPS, skitar 20kms mcm tu Tuaran tu. Ntahla.. ini bukan fakta hokey.. sebabnye aku cakap gitu, bila kami naik van n pecut ke Tuaran, GPS bwk kami melalaui jlan kampung mana ntah. By-pass katanye. Hampeh jalan buruk n akhirnye kami lewat ikut by-pass yang makan masa lebih lama dr jln biasa. Mencari2, akhirnye kami sama pekan Tuaran tp menghampakan sbb xde pun restoren seafood kat sni. Pasar malam adala hari kami sampai tu.... n dpendekkan cerita lepas aku bertanyakan pada sorang peniaga pasar malam tu gtau kami tempat yang bagus utk kami tuju kalau nak restoren seafood dekat Gayang katanye... Gayang ni agaknye terletak dalam area Tuaran jugak, tapi jauh dari pekan Tuaran. Lebih kurang 15kms gtu n masa perjalanan 15minit, akhirnye kami temui jugak restoren seafood ni. Nama restoren ni Gayang Seafood  Restaurant. N restoren ni dtepi pantai/kuala sungai n ala2 floating gitu. Tapi msa kami sampai sekitar jam 7mlm, air laut surut. So x floating tp berlumpur. Bayangkan perjalanan kami duk mencari restoren berapa kali ntah dlm van duk makn roti aje. kami smua kebulur konon2 nk melantak mkanan lazat sepuas2nye, so simpan perut biar kosong. Kembung memasing perut menunggukan ketam, sotong, udang dll tu... Hadif jugak yang cool je. hahahaha......
Lepas makan smua, kami balik 1Borneo, mmg hampeh GPS ni, masa kami datang makn masa dkt 2jam duk lalu by-pass konon. Macam mengembala lembu pn ada laluan sesuai utk kambing lembu aje.. tp heran aik masa balik 15minit aje. Tupun aku mintak b cuba ikut signboard dlu pastu baru ikut GPS. Mmg dekat rupanye. Laluan ni rupanye berpusing, ianye seperti bulatan. Masa pergi, kami lalu ikut jauh dlu, n balik dekat aje ibarat baki bulatan tula..aduuhh..

xpayah makan nasi kalu tahu gini
Hadif tetamu x terkecuali

inilah restoren tu
Berbalik cerita tadi, perjalanan balik mmg jumpe 1Borneo dulu. N aku ajak g town KK, kami pusing2 intai2 dlu ada apa kat town ni. Pada pandangan aku town KK ni xlah besar, semua sekitar situ. Aku rasa besar lagi bandar Kuching, Sarawak. Kiranye pusat bandar ni adalah pasar besar KK tu. Sebelah dia ada waterfront jugak mcm Kuching, nmun time ni diorg wat renovation utk naik taraf kot. So, dipagari tempat ni. Cuma sebelah sikit tu msih dbuka n pengunjungnye aku tengok x ramai mana pun. Aku survey dulu almklum la esok pagi awal2 jam 7, kami mmg kena datang sni sebab nak g Pulau Manukan kan..

semua orang akn abik gmabr ni rasanye bila smp sni
apa lg. terjah la
DAY 2

Pada jam 7pg kami naik bot belakang pasar utk ke Pulau Manukan. Kami bawak bekal –beli sarapan kat restoren depan pasar n nk mkn kat sana nanti. Sangat menghibur hati bla Hadif turut serta dalam kami nk explore pulau ni. Gelagatnye first time naik bot, cool aje. Melayan angan2 Hadif bila kena dengan angin yg kuat. Pengalamn baru dalam hdupnye..heheh... n bertmbh nakal bila Hadif pertama kli kakinye bertemu dengan pasir n pantai. Dibuatnye xmau naik sudahnye nk duk dalam air aje gara2 sesampai pulau ibunye basuh beraknye dgn air laut gara2 xlarat nk ke toilet yg jauh dhujung dr tempat kami bersantai. Meronta2 minta dlepaskan n dbiarkan saje dia dg pantai n pasir tu. Mana boleh.......... gelisah Jaddahnye- mak aku- duk melayan karenah cucu sorang ni, duduk sama2 dgigi air. Sekali sekala hadif duk menjilat bibir. Terasa masin agaknye. Hahahha..... n kami duk gelak ketawa mandi laut n teruja bila tengok ikan datang menghampiri kami. Terus tnggal Hadif dgn Jaddah. Sian mak aku akhirnye kami buat giliran jga Hadif, almklumla pengjaga Hdif tarik diri dh x larat layan karenahnye-pengjaga Hadif=bapak aku. Bukan main lagi masa nk start trip pulau ni, katanye xnk mandi nk jga cucu nanti... almklumla cucu pkai bateri energizer... hahaha
mak + abah n skill nyer
kami lengkap sekeluarga
Walaupun Hadif dengan dunianye sendiri, at last, sekali dengan abah aku turun laut. Bila tengok kami reramai xcited duk keliling ikan2, abah capai mask n duusshhhh terjun jgak. So lengkplah kami sekeluarga dengan basah kuyupnye.....

p/s: aku duk syok teruja mandi2 terus lupa nk abik gambar utk adegan ank buah aku tu.

Gelagat Hadif selepas mandi......
Hadif cuba wat apa tu agak2?..

tengok ibunye asyik xsedar....

jengjengjeng.... abes terburai

Bersambung...

This entry was posted on and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.