Inilah aku...

My photo
Aku menganggap segala yang terjadi dalam hidup ini adalah suatu pengembaraan. Akan ku tempuhinya sebaik-baik kerana itulah yang menjadi warna-warna perjalanan hidupku. Dan aku tiada berseorangan dalam dunia ini..

Pulau Langkawi 3D2N- Part 2 (part last)

Baca part 1 di sini........

(masih di DAY 2)

Entrance RM 28(dewasa), RM 18(3-12thun keatas) RM22(warga emas 50 thn keatas). Kat kaunter masuk memang perlukan mykad untuk Malaysian. Dibuka setiap hari dari jam 10pg-6ptg.
Di link UWL di sini.

antara kehidupan marin. ntah nama apa

sekitar nak masuk kaw kereta kabel

peta Kg. Oriental- Cabel Car

Bagi aku memang worth la harga tiket masuk sini. Memang menarik dan informative tempat2 macamni. Kos nak buat tempat ni pun memang tinggi kan. Benda kehidupan air masin semua ada. Kami berada disini memang lama. Pakcik dengan ayah aku agak letih berjalan. Tapi memang xsedar kami pusing semua bahagian mau x makan masa berejam2. Siap kawanan penguin ada kat sini. Yang menariknya dapat lihat binatang laut apa aku pun tak reti namanya yang kita tak pernah tengok. Bangunan UWL di dia sekali dengan shoping kompleks. Abis keluar je UWL, memang akan melalui booth2 jualan souvenir dan sebagainya. Budak-budak apa lagi girang semacam je. Siap mlompat-lompat bila tengak benda baru ni. Orang tua pun girang jugak. Aku biasa2 ajeh sebab matang kan.

harga tiket kereta kebal. opsss kabel..
Lebih kurang jam 1 petang, kami keluar dari sini. Terus cari restoran untuk lunch. Abis lunch kami terus ke Oriental Village. Kat sini la letaknya Cable Car Langkawi. Dibuka setiap hari dari jam 10pg-8mlm. Yurannya sila tengok gambar yang aku sempat snap. Sebenarnya sebelum naik rombongan kami takut2 nak mencuba ni. Termasuk cek kiah ketua rombongan. Apatah lagi di jolok ayah aku yang dah pernah datang sini dan sudahpun naik cable car ni. Katanya dah serik sebab nanti kat atas masa dalam cable car tu bergoyang2 bila angin menolak. Dan berhenti bergerak tergantung-gantung. Wahhhhhhh… mak aku siang-siang tak mau naik. Katanya kalau jatuh then mati tak berbaloi pun. Apa lagi, semua jadi tak nak. Termasuk makcik pakcik aku. Kahkahkah.. Lepas diskus2, ayah aku nampak bersalah sebab membuatkan semua orang tak nak naik. Pandai pulak ayah aku pusing ajak naik sama-sama. Yela dah dating jauh-jauh tak nak cuba plak kan… kata ayah aku kat mak aku, kalau kita jatuh kita mati sama-sama. Aduhai… beruntung mak aku dapat somi macamtu kan. Akhirnya semua naik. Hah!

cer naik. mau tak ketaq lutut
Kat dalam cable car ni tuhan saja yang tahu perasan aku. Tobat aku tak nak naik lagi. Tapi time cable car aku bergerak, sebenarnya cuaca agak baik. Tak de berhenti-henti pun. Cuma bila makin tinggi tu gayat pun bagai nak apa. Kesian sekali pakcik aku. Sampaikan dia tak bergerak dalam kereta tu. B pulak tak duk diam. Siap bangun-bangun lagi. woohh! Pakcik aku siap mengucap dan teruk sekali sampai mengigil lututnya. Hahahha.. Mau tak mengigil, tingginya perdakian tu sampai melebihi 700 meter. Oh ya aku naik sekali dgn pakcik makcik aku. Mak ayah aku lain kereta. Sampai atas dia memang sediakan platform. View dari atas memang cantik. N sejuuukkk….

Agak petang dah sekitar jam 5. Sempat lagi kami singgah tempat reakrasi Air Terjun Telaga Tujuh sebelum pulang hotel. Setakat ni kami memang menepati masa. So tak ada yang tertinggal semua berjalan mengikut itinerary yang disediakan. Ait Terjun Tujuh Telaga ni dinamakan sempena ada tujuh buah telaga air terjun semulajadi. Lokasi tepatnya aku kurang pasti. Yang aku ingat, nak ke sini lepas park van, mak aih! Kena berjalan kaki lebih kurang 15 minit. Dan yang penatnya cara berjalan adalah tertonggeng! Faham? Sebab condong giler, Tajam giler bukit dia. Hala balik memang laju. Mencurah2 langkah. Yang kesiannya ayah aku, tercunggap2 nak ke sampai atas. Katanya kesihatan dia masih kuat, kalau tidak masakan dia boleh sampai jugak kat tempat mandi tu. Kami mandi di situ. Yang paling gembira terloncat-loncat adalah adik2 sedara aku tu. Bukan main lagi. Tak ingat dah rasanya ilmu yang ditimba di Kota mahsuri dan UWW tadi. Mak dan makcik aku turut mandi. Geram tengok air sejuk mengalir, diselamnya juga walaupun x bawak pun pakaian tukar. Konon pagi tadi sebelum bertolak, aku dah gitau bawak la pkaian untuk tukar lepas mandi air terjun. Di jawabnya tak nak mandi. Hah! Siapa yang kena?! Agaknya lepas penat seharian meronda masuk keluar tempat-tempat dilawati, nak-nak mendaki tertonggeng tadi, badan berpeluh-peluh. Itu yang menjadi geram untuk sejukakan badan. Akibatnya balik dari sini, masuk van dengan basah kuyup…

makan 300
Lepas solat, kami keluar lagi untuk makan malam. Kali ni aku pilih restoren tepi laut. Alamak aku lupa nama restoran ni! Makan kami malam tu habis RM300++. Apa taknya, ayah dan pakcik aku yang pilih lauk. Apa lagi diorang ni sebenarnya kaki pancing laut. So segala mak nenek jenis ikan diorang tahu. Mana ikan mahal, mana ikan, udang, ketam sedap… jadinya tu la makan malam RM300+. Tapi kami puas hati makan sampai  tak boleh nak sendawa. Korang pernah?? Hehehe

Malam tu sempat aku ngan makcik aku lepas balik hotel, kami turun lagi. Tengok2 pasar malam ada apa jualnya. Last2 aku beli keronsang RM5 hinggit aje. Makcik aku beli mainan untuk anaknya gelang liplap ada lampu warna warni tuh. Hado!


DAY 3

menuju ke Tasik Dayang Bunting
Seawall jam 8 pagi kami dah keluar hotel. Sarapan dah terus cari guide untuk ke Pulau Basah, Pulau Singa dan Tasik Dayang Bunting. Itulah agenda kami untuk hari ke 3. Lepas agenda2 ni- shopping. Paling disukai mak, makcik aku, aku bese-bese ajeh. Jugak paling menyampah bagi ayah, pakcik n jejantan (agaknye la).
Pulau Basah ni bagi aku tak de apa. Nak mandi pun susah sebab ombak kuat. N tak ada coral langsung kat sekitar pulau ni. Air pun  tak jernih. Bagi kami yang banyak kali pergi pulau memang dapat rasakan tempat lain lagi cantik dan menawan. Tambahan pulak macam aku dan family memang orang yang hidup tepi pantai. So takat pulau macam ni memang tak heran. Sekadar hiburkan budak-budak tu mandi laut aje.

Kedian gerak ke Pulau Singa. Kat pulau ni tak singgah pun. Guide akan berhenti di satu tempat sekitar pulau dan dicampaknya kulit ayam. Tujuannya menarik perhatian helang-helang yang hidup bebas di sini menyambar makanan yang terapung dekat bot kami. Menyeronokkan sebenarnya. Tambahan pulak kalau kita tengok burung helang di udara macam kecil kan. Bila nak menyambar dan hamper dengan bot, wah besar rupanya. Gitu la… mak aku time tu tak pakai spek. Matanya rabun dan sudah tentu tak Nampak jelas. Cepat-cepat dikeluarkan speknye tu nak tengak aktiviti helang menyambar makanan. Yang kelakar, mak aku ingat guide tu bagi makan roti. Yela macam kita p pulau kan. Bawak roti segempal time snokerling, ikan berduyung ikut kita. Mak aku Tanya bagi makan roti ke? Gamat dibuatnye…

jeti di Pulau Dayang Bunting

trek ke tasik
Next: Pulau Dayang Bunting. Daripada jeti Pulau Tasik Dayang Bunting ni nak ke tasiknya agak penat berjalan kaki. Trek memang dah di sediakan, tapi macam laluan ke Air Terjun Telaga Tujuh jugak. Malah lebih sempit dan kona-kona, tambahan pula dah mulai disesakkan orang ramai.

perasan tak ada budak2 tengah
tak sabar menuju ke tempat cerah tu
Bila sampai, wah cantiknya… adik-adik sedara aku tu bila dah nampak cahaya cerah (kawasan tasik) masa kat trek menurun tu, apa lagi tak sabar-sabar diorang. Bimbangnya aku yela trek tu agak curam dan risau takut terus terjun ke dalam tasik. Berlari jugakla aku untuk control kelajuan diorang ni. Asalnya diorang nak mandi kat air biru yang dalam tu. Hah nak mamp@#%s ko?? Aku suruh mandi dalam kolam yang disediakan untuk budak-budak, diorang jelling menarik bibir. Ade ker??? Tapi last2 diorang ikut jugak, dah masuk gu dengan orang yang tak dikenali pun tak pe.. janji meloncat-meloncat dalam tu bersama-sama.

eh awak sy nak mandi jugak.. (lantak la x kenal pun)
yang tak pakai baju tu adik sedara aku.
Sedang elok dengan masa, agak tengahari kami pulang. Mandi solat, makan, rehat kt hotel semua dah..  dan projek tak berjalan seperti yang dirancang macam aku cerita mula-mula entri tu. Kes konon nak shopping di waktu solat Jumaat. Akhirnya shopping tempat lain dan tunggu HIG buka balik pukul 3 ptg, sambung sikit shopping, then ride back to mainland. Lepas tu sebenarnya kami ke Alor Setar pulak untuk 1 malam lagi. Tapi Alor Setar tu rasanya tak ada apa nak kongsi kat sini.

balik dari tasik dan pulau2. tak menahan.. terkulai layu
Tinggal dulu Langkawi…

p/s: sebelum datang Langkawi, aku tak pernah nak minat Langkawi. Sebab bg aku kat sini syurga shopping. Since aku bukan jenis kaki shoping, aku anggap Langkawi bukan tempat impian aku untuk dilawati. Ia sesuai untuk makcik2 yang berniaga atau gila shoping.
TAPI, lepas sampai jugak kat sini (tu pun sebab konon nak hepi2 dgn family je) rupanya Langkawi ni banyak benda kita boleh xplore. Nak2 dengan sejarah tanah dan penduduknya. Dia macam Melaka jugak. N memang sesuai untuk family trip yang ada kanak-kanak. 

This entry was posted on and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply